Przedszkole Miejskie Nr 1 w Lubartowie

Dziecko a media cyfrowe

Obecność technologii informacyjnych w życiu współczesnych maluchów jest nieunikniona i stanowi nieodzowny element rozwoju najmłodszych. Umiejętność posługiwania się tymi urządzeniami to część świata, w którym teraz wzrastają, a za moment będą musiały odnaleźć się w rzeczywistości szkolnej i zawodowej. Internet stał się przestrzenią, w której możemy między innymi zdobywać wiedzę, nawiązywać kontakty z innymi osobami, rozwijać swoje zainteresowania, uczyć się, bawić, pracować.

Dla dzieci Internet jest narzędziem edukacyjnym ułatwiającym zdobywanie wiedzy, ale przede wszystkim atrakcyjnym sposobem na nudę (niestety coraz częściej wypierającym prasę, książkę czy nawet telewizję).

Kompetencje cyfrowe to umiejętności niezbędne we współczesnym świecie. Powinniśmy uczyć dzieci jak w mądry i bezpieczny sposób korzystać z nowych technologii, czynić z dzieci użytkowników świadomych szans i zagrożeń wirtualnej rzeczywistości i nowoczesnych narzędzi.

Pozytywne aspekty cyfrowych dobrodziejstw:

  • szeroki dostęp do wiedzy (ebooki, blogi specjalistów);
  • zaoszczędzony czas (usługi bankowe, urzędowe, pocztowe, zakupy);
  • zwiększenie poczucia bezpieczeństwa;
  • rozwijanie pasji, hobby, zainteresowań;
  • możliwość komunikacji z bliskimi na odległość;
  • pomoc innym;
  • możliwość poznawania ciekawych ludzi;
  • szansa innowacji w edukacji, używanie platform edukacyjnych, programów wspierających naukę;
  • możliwość bycia odbiorcą ale i autorem treści internetowych;
  • szybkie organizowanie akcji społecznych;
  • większy dostęp do kultury.

Najważniejsze zasady korzystania z komputera przez dzieci:

  • bądź przy dziecku, gdy korzysta ono z komputera, rozmawiaj na temat rozróżniania fikcji od rzeczywistości;
  • określ czas, ile podopieczny może korzystać z komputera (jednorazowo dziecko powinno przebywać przed komputerem max 30 minut);
  • gry komputerowe i strony internetowe muszą być dostosowane do wieku dziecka;
  • korzystanie z komputera nie może być nagrodą np. za dobre sprawowanie (będzie wtedy bardziej pożądany);
  • zawsze proponuj dziecku inne możliwości spędzania wolnego czasu (komputer nie może stać się jedyną formą odpoczynku i zabawy dla dziecka).

Po czym poznać, że nasze dziecko nadużywa mediów cyfrowych:

  • rozdrażnienie i agresja, kiedy dziecko nie ma możliwości skorzystania z Internetu albo, gdy czas poświęcony na tę aktywność zostaje mu skrócony;
  • zaniedbywanie obowiązków, częste przekładanie realizacji zajęć na później;
  • utrata kontroli nad czasem spędzanym w Internecie (dziecko nie umie określić jak długo już z niego korzysta lub świadomie kłamie w tej kwestii);
  • zaniedbywanie potrzeb (sen, jedzenie itp.);
  • kłótnie dotyczące korzystania z Internetu;
  • lekceważenie, ograniczanie dotychczasowych relacji z innymi (rodzina, rówieśnicy);
  • przeniesienie zainteresowań do świata wirtualnego;
  • ograniczenie bądź rezygnacja z dotychczas podejmowanych aktywności, zaniedbywanie swoich pasji, hobby;
  • objawy odstawienne: pobudzenie psychomotoryczne, niepokój, lęk, obniżony nastrój, problemy z koncentracją, obsesyjne myślenie o tym, co się dzieje w przestrzeni Internetu, agresja.

Czynniki wpływające na nadmierne używanie mediów cyfrowych:

  • niekontrolowana „inicjacja cyfrowa”;
  • nieograniczony dostęp do Internetu, w szczególności w urządzeniach mobilnych;
  • brak zasad korzystania z mediów cyfrowych;
  • nadaktywność na portalach;
  • nuda, brak pasji, zainteresowań;
  • brak edukacji cyfrowej ze strony rodziców;
  • niewłaściwe relacje z rodzicami.

Co zrobić, żeby dziecko nie nadużywało technologii cyfrowej:

  • wejdź w świat mediów cyfrowych wspólnie z dzieckiem, rozmawiaj z nim o właściwym korzystaniu z technologii cyfrowej – pozytywnych aspektach oraz zagrożeniach;
  • kontroluj, co dziecko robi w sieci (zasada ograniczonego zaufania);
  • nadzoruj czas dostępu do Internetu, stosuj kontrolę rodzicielską;
  • wprowadź domowe zasady używania mediów cyfrowych np. „Domowy kodeks odpowiedzialnego korzystania z Internetu”;
  • nie umożliwiaj dziecku poniżej 13 roku życia dostępu do portali społecznościowych – wysoki potencjał uzależnienia;
  • poszukaj zainteresowań wspólnych dla ciebie i dziecka, spędzaj z nim jak najwięcej czasu np. na zabawie, rozmowie, codziennych aktywnościach;
  • ucz dziecko używania mediów cyfrowych w sposób bezpieczny, odpowiedzialny, kreatywny;
  • staraj się mieć dobre relacje z dzieckiem – słuchaj, rozmawiaj, pokaż, bądź wzorem do naśladowania.

TELEFON DLA RODZICÓW W SPRAWIE BEZPIECZEŃSTWA DZIECI,
KTÓRE DOŚWIADCZAJĄ ZAGROŻEŃ ONLINE: 800-100-100